Olen aina ollut sosiaalisessa mediassa "hiljainen". Minulla on Instagram, Facebook, Snapchat sekä Linkedin -tili, mutta kaikki ovat yksityisiä. Vain henkilöt jotka ovat ystäviäni tai seuraavat minua saavat nähdä julkaisuni.

Ensin tein Googlen kautta haun normaalisti, joten kaikki esille tulevat tilit olivat omiani ja säikähdin hieman. Sitten tein haun incognito-ikkunan avulla, jolloin minua ei onneksi enään löytänyt helposti.

Hakemalla itseäni Googlesta yllätyin, että minusta sittenkin löytyy  jonkun verran tietoa. Esimerkiksi, olin joskun ammattikouluaikoina ilmoittautunut taitaja-kilpailuihin ja tämä tuli esiin Googlehaussa. Olen myös julkaissut työpaikka ilmoituksen isäni yrityksessä ja minä olen siinä yhteyshenkilönä, joten hakemalla nimeäni, tuli työpaikka ilmoitukset esiin.

Toinen asia joka yllätti minut oli Linkedin profiilini. Hakemalla minua nimellä, tulee ensimmäisenä profiilini esiin vaikka minun nimisiä on todella paljon maailmassa. Tiedot, jotka minusta tuli esiin, pitivät kaikki onneksi paikkansa. Olen kuullut ihmisistä, jotka ovat aikoinaan olleet todella rohkeita sosiaalisessa mediassa mielipiteidensä ja julkaisujensa kanssa. Jälkikäteen vuosien päästä henkilö on kasvanut ja mielipiteet muuttuneet. Henkilö on hakenut töihin joka on ollut joskus ristiriidassa ajatusmaailmansa kanssa. Vanhan julkaisut ovat sitten kummitelleet ja tulleet esille. Esimerkiksi eräs kansanedutajamme, joka oli monen lehden otsikoissa.

Kaikki mikä menee netin maailmaan jää myös sinne ja niitä ei voi enään korjata. Postauksen poistaminen ei takaa sitä, että julkaisu olisi kokonaan hävinnyt netin ihmeellisestä maailmasta.